Mivel foglalkozik az online marketinges?

– Mivel foglalkozol? – teszi fel a kérdést ismerősöm.
– Online marketinges vagyok.
– A-ha…, és mit csinálsz egész nap?
(Ilyenkor elgondolkozom, hogy melyik verziót mondjam el. Általában a rövidebb mellett döntök.)
– A céges honlappal foglalkozom, és online eszközöket használok fel arra, hogy népszerűsítsem a cég termékeit, szolgáltatásait.
– A-ha, …
(Ismerős itt feladja, ennyire azért nem érdekli a dolog.)

Viszont, ha téged érdekel a hosszabb, és pontosabb verzió, vagyis a válasz arra a kérdésre, hogy “Mivel foglalkozik az online marketinges?”, akkor olvass tovább.

Rendben, most felsorolom, hogy milyen területeken kell képben lennie egy online marketingesnek. Annyit azonban elöljáróban megjegyeznék, hogy nincs az az ember, aki az alább felsorolásra kerülő területek mindegyikén 100%-ot tud nyújtani. Ettől még úgy vélem, jó, ha minden téren rendelkezik bizonyos szintű ismeretekkel, valamint folyamatosan fejleszti készségeit, bővíti ismereteit.

Túlterhelt online marketinges

Webdizájn, honlapkészítés

Nem, ez esetben nem arról van szó, hogy teljes mértékben ő tervezi a honlapot, illetve látja el a szükséges grafikusi, programozói, stb. feladatokat. Itt inkább arról van szó, hogy rendelkezik az alapvető webergonómiai ismeretekkel, és tisztában van azzal, hogy milyen elemek használatával (vagy épp elhagyásával) tehető felhasználóbaráttá, a látogató által használhatóvá a honlap. Nem árt némi szépérzék sem. Bár a technikai fejlesztések nem rá tartoznak, de e téren is tudnia kell, legalább nagy vonalakban, hogy mi az, amire lehetőség van, és mi az, ami az adott technikai körülmények között nem valósítható meg.

Tartalomkészítés, -fejlesztés

Első körben természetesen a honlap tartalmával kapcsolatos feladatokról van itt szó. Ez esetben minden egyes oldal során olyan tartalom létrehozására kell törekedni, ami a honlap céljait, és természetesen ezzel együtt a cég üzleti célkitűzéseit segíti elő. A legtöbb esetben ez a terület el van hagyagolva. Legalábbis Magyarországon még ez a helyzet. Sokszor csak fogják a cég korábban legyártott brossúráit és az abban szereplő szöveget másolják le. Ritkán lépnek túl az ismertető anyagokon, még ritkábban helyeznek el valamilyen cselekvésre való felhívást a honlap egyes oldalain (például: céges ismertető letöltése, felhívás hírlevélre történő feliratkozásra, stb.). A honlapon túl számos más esetben kell tartalmat előállítani. A teljesség igénye nélkül megemlítek pár példát: sajtóközlemények, közösségi média felületeken történő kommunikációhoz külön anyagok, hírlevelek.

Blogolás

Egyesek számára talán furcsának tűnhet, hogy a blog és az azzal kapcsolatos feladatok miért külön részben kerülnek említésre és miért nem a közösségi médiáról szóló pontban írok róla. A válasz egyszerű, azért mert a honlapunk részeként van lehetőségünk saját blog indítására, fenntartására, amely valóban a miénk, és azt teszük vele, amit csak akarunk. Más közösségi média felületek esetében ez nem így van. Gondoljunk csak bele, hogy például a Facebook milyen gyakran változtatja a Facebook oldalak elrendezését, illetve a kezelésével kapcsolatos dolgokat. A honlapunkon található blogmotornak az az előnye is megvan, hogy lényegében bárki, akinek jogosultságot adunk, könnyen kezelheti, frissítheti új bejegyzésekkel. Nem kell technikai zseninek lenni hozzá. Természetéből adódóan a kis-, illetve középvállalkozások tudják a legjobban kihasználni a blogolásból adódó lehetőségeket.
Természetesen az összecsapott bejegyzéseknek nincs értelme, viszont, ha szánnak rá némi időt, akkor számos funkciót el tud látni egy blog. Ismét a teljesség igénye nélkül pár példa:

  • költséghatékony marketing;
  • a vásárló, fogyasztó tájékoztatása a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban felmerült kérdésekre;
  • kríziskommunikációs helyzetekre történő gyors reagálás lehetősége;
  • a cég “emberi arcának” bemutatása;
  • keresőoptimalizálási feladatok támogatása;
  • a cég szakértőként való pozicionálása;
  • és nem utolsósorban kapcsolatépítési lehetőséget is jelent egy blog fenntartása.

Közösségi média marketing

Talán az elmúlt évek során a közösségi médiát és a benne rejlő lehetőségeket túlságosan is az előtérbe helyzeték, de ettől függetlenül nem tagadhatjuk, hogy számos előnnyel jár az egyes közösségi médiumok használata. Nem csupán arról van szó – egy cég szemszögéből nézve -, hogy az egyirányú kommunikáció helyett párbeszédet lehet, s kell folytatni a vásárlókkal, ügyfelekkel. Azt is tekintetbe kell venni, hogy a közösségi média eszköztárának egyszerű használatából, valamint az emberek közösséghez való tartozásából adódik az is, hogy adott cégekről, termékekről, szolgáltatásokról szerzett tapasztalataikat az emberek, ügyfelek kicserélik, megosztják egymással, akár anélkül is, hogy elsőként az adott céghez fordulnának kérdéseikkel, panaszaikkal. Az online marketingesnek emiatt kell képben lennie ezen a területen is.
A közösségi média marketing a következők kapcsán lehet egy cég hasznára:

  • márkázás;
  • a cég megismertetése a vásárlókkal, fogyasztókkal;
  • hírnévmenedzsment; public relations-szel kapcsolatos célok elérése;
  • vásárlói közösségépítés, ügyfélszolgálat;
  • kutatás és fejlesztés – egyrészt a vásárlók online beszélgetéseinek figyelemmel követése, másrészt az ügyfelek visszajelzései révén;
  • potenciális ügyfelek felkutatása,
  • értékesítés elősegítése.

Webanalitika

A honlapnak, illetve minden egyes oldalának – ideális esetben – van valami célja. Valahogy mérnünk kell azt, hogy ezek a célok teljesültek-e. Többek között erre is szolgálnak a különböző webanalitikai szoftverek. A szoftverek által mért, szolgáltatott adatok alapján számos kérdésünkre választ kaphatunk, melyek révén optimalizálhatjuk a honlap oldalait, döntéseket hozhatunk a jövőre nézve, azért, hogy a honlap céljait elérjük. Bár a közösségi média révén az emberek számos dolgot megtudhatnak egymástól az adott cégekkel kapcsolatban, de a cégeknek sem lehet okuk panaszra, mert minél több potenciális vásárló kutat információ után az interneten, annál több adatot szerezhet meg egy-egy cég a honlapot meglátogatókról, illetve adott esetben a közösségi média felületeken “elhangzó” párbeszédekről, valamint az ott történő cselekvésekről. A webanalitika tehát arról szól, hogy figyelemmel kísérjük, mérjük – elsősorban honlapunk – látogatóinak viselkedését, visszajelzéseket gyűjtünk. Mérjük azt is, hogy vajon a honlap által kitűzött célok teljesülnek-e. Ha nem, akkor a begyűjtött adatok alapján döntéseket hoznuk, hogy elérjük az online marketing stratégiánkban megfogalmazott célokat.

Keresőoptimalizálás

Bár itt igyekszem viszonylag röviden, és külön pontokba szedni a különböző területeket, amelyekhez egy online marketingesnek értenie kell bizonyos fokig, arra azért szeretném felhívni a figyelmet, hogy minden mindennel összefügg. A keresőoptimalizálással kapcsolatos feladatok például már a weboldal tervezésekor elkezdődnek ideális esetben.
A keresőoptimalizálás magában foglal:

  • technikai,
  • online piackutatási,
  • linképítési,
  • tartalomfejlesztési,
  • valamint márkázással kapcsolatos feladatokat is.

Korábban sokan csak a linképítésre fókuszáltak, valamint arra, hogy honlapjuk az első helyen szerepeljen a keresőkben (különösen a Google első oldalán). Manapság nemzetközi szinten a tartalomfejlesztére helyeződött át a hangsúly, s egyre többen felismerik, hogy a linképítés nem pusztán arra szolgál, hogy első helyet érjünk el a keresőkben, hanem arra, hogy valódi látogatókat szerezzünk honlapunknak. (Abszolút első helyet elérni amúgy sem lehetséges már a perszonalizáció miatt, és nem is lehet ez a cél.)

Online hirdetések / keresőmarketing

Bár egy kis-, és középvállalkozás számára az “ingyenes” lehetőségek lehetnek a legcsábítóbbak az online marketing kapcsán, azonban tisztában kell lenni azzal, hogy akár csak egy blog fenntartása, a hozzá kapcsolódó tartalomfejlesztés is sok időt vihet el. Ezeket a feladatokat vagy a vállalkozó próbálja ellátni, vagy valakit felvesz, aki intézi a teendőket. Ennyit az ingyenességről.
A fizetett megoldások közül a keresőmarketing, azon belül is a Google Adwords használata az egyik legismertebb lehetőség, mely révén látogatót irányíthatunk a honlapunkra. Ezen kívül azonban még számos más módon is költekezhetünk. Például:

  • display hirdetések (főleg bannerek) különböző hirdetési hálózatokon, illetve közvetlenül adott oldalakon is vásárolhatunk elhelyezést;
  • email marketing (egyesek árulnak hirdetési lehetőséget hírleveleikben, illetve eladják a listájukon szereplő email címeket – a feliratkozók előzetes tájékoztatása nem maradhat el ez esetben);
  • retargetálás – ha már valaki meglátogatta a honlapunkat, akkor a hirdetési hálózatokon bannereket jeleníthetünk meg számukra, ami ismételt látogatásra, cselekvésre ösztönöz honlapunkkal kapcsolatban, vagy pusztán márkázási célokat szolgál;
  • kereső retargetálás – adott kifejezésre keresők számára jelenítjük meg a hirdetéseket, ez még akkor is lehetséges, ha még nem jártak a honlapunkon;
  • közösségi médiafelületeken történő hirdetés – például:Facebook Ads, LinkedIn Ads, StumbleUpon Paid Discovery, Promoted Tweets, stb.;
  • kulcsszóalapú hirdetés adott oldalakon,
  • partnerprogram.

A lista nem teljes, de elég ahhoz, hogy érzékeltessem – bőven vannak lehetőségek.

Email marketing

Részben már említettem az online hirdetéseknél, azonban itt inkább arra hívnám fel a figyelmet, hogy mennyire hasznos az, ha saját listánkra iratkoztassuk fel a látogatókat, hisz utána hírlevelekkel, azokban ismertetőinkkel, ajánlatainkkal lényegében ingyen elérhetjük őket addig, amíg le nem iratkoznak a listáról. Ne tekintsük azonban egyirányúnak ezt a csatornát, tehetünk fel kérdéseket, kérhetünk visszajelzéseket, és válaszolhatunk rájuk egy újabb emailben. Így lényegében az adott email tartalmát az olvasók állítják össze. Mi “csupán” válaszolunk a feltett kérdésekre. Ráadásul a megfelelő email marketing szoftver használatával számos visszajelzéshez is juthatunk a listán lévőkkel, illetve azzal kapcsolatban, hogy miként reagálnak a kiküldött tartalomra, ajánlatainkra.

Online public relations

Az online public relations leginkább arról szól, hogy a cég által létrehozott tartalmakat eljuttatjuk különböző online média felületekre, hogy az adott témára, illetve cégre, annak tevékenységeire felhívjuk a figyelmet, mely révén a cég hitelessége, online láthatósága, valamint termékeinek, szolgáltatásainak eladhatósága növekszik.

Ez e bejegyzés kicsit hosszabbra sikeredett, mint terveztem. Ami nem feltétlenül baj, mert jól érzékelteti, hogy mennyi teendője van egy online marketingesnek. Nagyvállalatok esetében nem ritka itthon sem, hogy a fent felsorolt területekkel többen is foglalkoznak, illetve ügynökségeket vonnak be a munkába. Kis-, és középvállalkozások esetében azonban örülhetünk (különösen Magyarországon), ha legalább egy embert találunk, aki teljes munkaidejében ellátja a fent felsorolt feladatokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.