Honlap dizájn és fejlesztési segédlet

Elöljáróban

E bejegyzés célja, hogy segítséget nyújtson azon mikro-, kis-, illetve középvállalkozások tulajdonosainak, akik új honlapot szeretnének készíttetni, vagy meglévő honlapjuk kapcsán szeretnének fejlesztéssel megbízni egy erre szakosodott céget.

Ahhoz, hogy a honlapkészítéssel foglalkozó cég minél konkrétabb árajánlatot tudjon adni, jó, ha az itt felsorolt szempontok legalább egy részéről előzetesen kapnak tájékoztatást a megrendelőtől. (Az alábbi lista nem teljes körű, az igények függvényében bővíthető.)

Értelemszerűen a megrendelő cég akkor tudja összehasonlítani a különböző cégektől beérkező árajánlatokat, ha mindegyik cégnek előzetesen ugyanazokat az igényeket vázolta fel. Ebben nyújt segítséget az alábbi lista.

Ugyanakkor ezen tájékoztató célja az is, hogy ráébressze a megrendelőt, hogy mennyi minden szükséges egy megfelelő, üzleti hasznot termelő honlap elkészítéséhez. Valamint jelzi azt is, hogy a fejlesztés elkészülte után is számos teendő szükséges ahhoz, hogy a honlap hasznot termeljen a jövőben. Lásd például: tartalom előállítása, keresőoptimalizálás.

Honlap dizájn és fejlesztési segédlet

Bemutatkozás

  • A cég bemutatása; mely iparágban tevékenykedik, méretét tekintve mikro-, kis-, vagy középvállalkozás (dolgozói létszám); a cég rövid története; a szavak, amelyek a legjobban jellemzik a céget
  • A termékek és/vagy szolgáltatások, amelyeket a cég értékesít/nyújt
  • Melyek azok a szempontok, jellemzők, amelyek megkülönböztetik a céget, illetve termékeit/szolgáltatásait a versenytársaktól
  • Új honlapot kell készíteni, vagy egy meglévőt megváltoztatni?
  • Meglévő esetén az URL (webcím) megadása
  • Előre jelezni, ha a fejlesztés ideje alatt a tesztverzióhoz kell hozzáférés
  • A webanalitikai szoftver/rendszer neve, amelynek mérőkódja be van illesztve a létező honlapba; esetleg hozzáférés adása – csak megtekintésre – a webanalitikai fiókhoz; illetve csak pár, a forgalomra vonatkozó jelentés átküldése
  • A cég értékei, hitvallása, filozófiája: – pár szóban is elég – ez azért szükséges, mert e révén a dizájner jobban tudni fogja, hogy milyen megjelenés, dizájn passzolhat a céghez

A jelenlegi helyzet, illetve a projekt céljai

  • Létező honlap esetén: Mi a változtatás oka?
  • Létező honlap esetén: Változnak a céges célok, illetve bővülnek a korábbiakhoz képest?
  • Mik a létező / fejlesztendő honlap céljai? Konkrét, mérhető, teljesíthető, megvalósítható célokat kell megfogalmazni, amelyeket adott időtartamon belül teljesíteni is lehet.
  • Milyen módon tervezi a cég mérni ezen célok teljesülését?
  • Ha már van egy létező honlap, akkor mi lehet az oka, hogy nem teljesülnek a fent megfogalmazott célok? Mi az oka, hogy pont most kell egy új/újratervezett honlap?

Célcsoport

  • Ki a cég elsődleges célcsoportja? (nem, kor, foglalkozás, jövedelmi szint, internet felhasználói szint, technikai készségek?)
  • Másodlagos célcsoport?
  • Ki az ideális vásárló/ügyfél a cég számára?
  • Vajon mi okból jön/jöhet az elsődleges, illetve a másodlagos célcsoport a cég honlapjára?

Honlapstruktúra

  • Létező honlap esetén a meglévő oldalak listája; újonnan fejlesztendő honlap esetén a tervezett oldalak listája
  • Az oldalak hierarchiája (ebben valószínűleg a fejlesztők a későbbiekben tudnak majd segíteni)
  • Mely oldalakat kell elhelyezni a fő navigációban, és melyek azok, amelyeknél elegendő, ha csak a láblécből érhetők el?

Tartalom

  • Mivel foglalkozik a cég? Rövid ismertető, termékekkel, szolgáltatásokkal, a cég történtével. (Ez lehet a bemutatkozóban már leírt szöveg.)
  • > > Egy listában fel kell sorolni a legfontosabb tevékenységeket, illetve azok részterületeit – ez segíthet majd a későbbiekben a honlaptérkép létrehozásában is.
  • > > Ha van már jelenleg a cégnél elérhető, felhasználható tartalom, akkor erről informálni kell a fejlesztő céget (képek, videók, írott ismertető anyagok, ábrák, stb.)
  • Adatvédelmi kérdések, és felhasználási feltételek; ez több ok miatt is fontos, például nem mindegy, hogy mit tartalmaznak ezek, amennyiben a Google Adwords szolgáltatását szeretné használni a cég
  • Ki fogja megírni/létrehozni a honlap tartalmát, illetve szerkeszteni a meglévő honlap tartalmát? Az illető jártas legalább a keresőoptimalizálás alapjaiban?

Cselekvésre való felhívás

  • Mi a cél, mit tegyen a honlapot meglátogató, amikor a honlapra érkezik?
  • Vásárlásra való felhívás, esetleg egy formanyomtatvány kitöltése, vagy telefonáljon az ott megadott számot tárcsázva? Vagy csak minél több cikket olvasson el? Iratkozzon fel hírlevélre, RSS csatornára?
  • Melyek azok a cselekvések (maximum kettő), amelyekre a főoldalon fel kell hívni a látogatók figyelmét?
  • Az egyes aloldalok esetében is meg van-e határozva, hogy milyen cselekvésre buzdítjuk a látogatót?

Közösségi média

  • Online hol tölti a célcsoport az idejét?
  • Milyen megosztási gombokat kell beágyazni a honlapba? (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, stb.)
  • Mely közösségi csatornákon van jelen a cég? Ezek mennyire hangsúlyosak? Ki kell emelni külön valamilyen formában a honlapon? Például: Facebook Like doboz. Kövessen minket Twitteren!, stb.

Funkcionális elvárások

A fentiekben már említésre került funkciókon kívül milyen funkciók kellenek még?

  • blog
  • közösségi média modulok
  • csak regisztráció után, tagok által elérhető oldalak, fórum
  • képgaléria
  • naptár
  • bármilyen az alapvető honlap elrendezéstől eltérő oldal, például: munkatársak bemutatkozó oldala; ügyféldicséretek
  • online vásárlást, foglalást lehetővé tévő funkciók
  • hirdetési felület (szerkesztését, tartalommal való feltöltését a honlap tulajdonosa végzi)
  • A felsoroltakból melyek azok, amelyek – létező honlap esetén – már megtalálhatók a honlapon? Megfelelően működnek? Mely funkciókra van szükség a fejlesztés elkészültével azonnal?
  • Felhasználói szintek: elegendő egy adminisztrátor? Egyéb szintek beállítása is szükséges?

Meglévő dizájn elemek

  • logó, céges színek, korábban készült arculatterv, nyomtatott anyagokból minták biztosítása a dizájnernek

Dizájn ötletek

  • Ha egy meglévő honlapot kell “új köntösbe öltöztetni”, akkor milyen legyen a megújult oldal, mi az, ami semmi esetre se maradjon meg a régiből
  • 3 – 5 honlap példaként, amelyek dizájnja tetszik a cégtulajdonosnak
  • Versenytársak honlapjainak webcímei (3 -5), amelyek tetszenek a cégtulajdonosnak. Miért tetszenek?
  • Versenytársak oldalainak webcímei (3 -5), amelyek nem tetszenek a cégtulajdonosnak. Miért nem tetszenek?
  • Dizájn stílus, amelyet a cégtulajdonos szeretne látni az elkészült honlapban, pár szóban leírva, saját szavakkal

Technikai kérdések

  • Domain név, tárhely kapcsán szükséges információk, hogy az új / megújított honlap “élesítése” zökkenőmentesen menjen
  • Ki lesz a felelős a honlap fenntartásáért? (Technikai, illetve tartalmi értelemben.)

Keresőoptimalizálás (SEO)

  • Van már egy előre meghatározott kulcsszó, kifejezés lista a cég birtokában?
  • Meg van határozva előre, hogy az információs architektúrát illetőleg e kifejezések milyen mértékben kerüljenek felhasználásra?
  • Meg van határozva, hogy ezen kifejezések stratégiai elhelyezése után milyen módon lesz mérve a változtatások eredményessége?
  • A tartalomszerkesztés házon belül lesz megoldva? (Látogatók, SEO figyelembe vétele.)

Gyakorlati kérdések

  • A fejlesztésre szánt összeg reális az igények ismeretében?
  • Mi a fontossági sorrend, például a funkciókat illetőleg?
  • Határidő kérdése. Mennyi idő áll rendelkezésre a honlap elkészítésére?
  • Ki tartja majd a kapcsolatot a fejlesztőkkel? A fejlesztők részéről ki lesz a kapcsolattartó?
  • Elérhetőségek?
Hirtelen ennyi.  Bizonyára még számtalan kérdés felmerülhet, de első körben azt hiszem egy honlapfejlesztéssel megbízott cég örülne, ha olyan ügyfél keresné meg őket, aki a fenti kérdéseket átgondolva már konkrét elképzelésekkel állít be hozzájuk.
– – – – – –
Amennyiben hasznosnak találtad ezt a honlapfejlesztési segédletet, akkor kérlek, hogy valamilyen formában oszd meg ezt a bejegyzést!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.