Rólam

Szűcs Csaba vagyok.

Dolgoztam már belső kommunikációsként, intranet specialistaként, illetve online marketingesként. Jelenleg projektmenedzserként keresem a kenyérre valót. 

Szűcs Csaba

Szűcs Csaba

Olyan munkakörben érzem jól magam, ahol kiélhetem elemzői és szakmai hajlamaimat, sokat és sokfélét tanulhatok, és a részletekkel is foglalkozhatom. A fent említett munkakörök esetében erre mind lehetőségem adódott. (Az élethosszig tartó tanulás számomra nem csak egy frázis.)

Kevés szabadidőm kis részében az online marketing szerteágazó ágaival ismerkedem, úgymint:

  • online marketing stratégiák kidolgozása és megvalósítása,
  • tartalmak előállítása,
  • keresőoptimalizálás (SEO) (kulcsszó kutatás, versenytárs és piackutatás, linképítés, stb.)
  • fizetett keresőhirdetések,
  • közösségi média marketing,
  • UX (user experience) = felhasználói élmény
  • konverzió optimalizáció (CRO)
  • webanalitika (jelentések készítése, az adatok elemzése)
A fentiek közül a SEO, UX, CRO kombináció, illetve azok egyes elemei azok, amelyek a legjobban érdekelnek.
 
Ad-hoc jelleggel barátoknak, ismerősöknek, pro bono alapon nyújtok online marketing “tanácsadást”. Illetve, ha valaki érdeklődik az online marketing iránt, mert valamelyik részterületén szeretne elhelyezkedni, vagy épp benne dolgozik, csak épp szeretne továbblépni, akkor szívesen segítek képzések, tanfolyamok, tudásanyagok ajánlásával is. Így a pár régi blogbejegyzést leszámítva, amiket majd kicsit helyrepofozok, ilyen tartalmakra lehet itt számítani. Lesznek formális képzésekről információk, vagy épp angolul, esetleg magyarul elérhető ingyenes, vagy fizetős online marketinggel kapcsolatos kurzusokról. Ezekhez kapcsolódóan online eszközökről, azok használatáról némi információ.
 
Röviden ennyi. Ha van időd, és kíváncsi vagy, hogy ki is írja-e sorokat, akkor az alábbi nagyobb lélegzetvételű írásból talán lesz valami sejtésed róla.
 
– – – – – –

Hagyományos kronológiai önéletrajz

Gyerekkoromban bogarakat gyűjtöttem. Az egész Gerald és Lee Durrell: Az amatőr természetbúvár című könyvével kezdődött. Akkoriban e könyv hatására kezdtem tudatosabban megfigyelni a körülöttem lévő élővilágot. Folyamatosan hajtott a kíváncsiság, mindig többet és többet szerettem volna megtudni mindarról, amit fűben-fában láttam. Bármennyire elcsépelten hangzik is, de a természet szeretete azóta végigkíséri az életem. Idővel a bogarak helyett különböző (határozó)könyveket gyűjtöttem, valamint egyúttal Gerlad Durrell szinte minden könyvét beszereztem. Sok évvel később olvastam el a róla írt Gerald Durrell (Authorised Biography) című művet. (Tudtommal magyarul nem adták ki, de aki tud angolul, és érdekli milyen is volt Gerald Durrell az életben, honnan hová jutott el, annak mindenképpen ajánlom.)

Székesfehérváron, a Tóparti Gimnáziumban érettségiztem 2000-ben. Angol emelt nyelvű osztályba jártam (heti 5 óra angol, 3 óra német), ami bevallom az elején elég sok frusztrációt okozott, mivel előtte nem tanultam angolt, és olyan osztályba kerültem, ahol a többség már a középfokú szint közelében volt. Első után, nyáron szántam rá időt, hogy jobban rendszerezzem a tanultakat, és ennek meg is lett az eredménye. Onnantól kezdve az angol a mindennapjaim részévé vált. Ugyan gimnázium elején még motoszkált a fejemben, hogy alkalmazott zoológusnak tanuljak majd érettségi után, de végül letettem róla. Az angol a kezdeti nehézségek ellenére végül annyira megtetszett, hogy az angol nyelvtanári pálya is felmerült, mint opció, de aztán végül egészen másfelé sodort az élet.

A gimnázium utolsó évében ugyanis a Kodolányi János Szakközépiskolából voltak nálunk bemutatni az OKJ képzéseket, amelyek náluk akkoriban elérhetők voltak. (Lényegében átsétáltak pár száz métert hozzánk, mert a kettő igen közel van egymáshoz.) Az akkori lehetőségek közül az Idegenvezető képzés tetszett meg, és jelentkeztem is rá. Az egy éves képzés során az Idegenforgalmi ügyintéző képzést is elvégeztem, mert sok tárgy esetén átfedés volt, így bevállaltam érte pár plusz órát.

Ezt követően sem mentem messzire, mert az akkoriban még aranykorát élő Kodolányi János Főiskola közgazdász idegenforgalmi és szálloda szakon elnevezésű képzésére nyertem felvételt, állami finanszírozottként. Bár elterjedt az a nézet, hogy az ilyen jellegű képzések “büfészakok”, de én úgy vagyok vele, hogy aki tanul, az sokat ki tud venni belőlük, még akkor is, ha aztán más szakmákban kamatoztatja a megszerzett tudást. A kötelező gyakorlatot, és aztán az azt követő hónapokat Székesfehérváron, a Szent Gellért Hotelben töltöttem recepciósként 2005 végéig. 2006-ban gondoltam egyet, és elvégeztem a Skyy Shaker School bármixer képzését, mert akkoriban terveim közt szerepelt pár év külföldi munkavégzés. Helyileg szerettem volna Jersey szigetén kikötni, mert Gerald Durrell állatkertje, a Jersey Zoo ott található. Szívesen vállaltam volna önkéntes munkát. A magánéleti vonal miatt azonban a maradás mellett döntöttem.

2006 nyarán már aktívan kerestem állást, elsősorban Székesfehérváron. (Nem csak a turizmuson belül, mert sajnos errefelé ritka ezen a téren a jó munkahely. Bár van kivétel, mint például a Fehérvár Travel utazási iroda). A keresgélés során a különböző munkaerőkölcsönzőknél is regisztráltam. Az egyiktől, konkrétan a Melange-tól hívtak, hogy lenne valami, menjek be átbeszélni a részleteket. A DENSO Gyártó Magyarország Kft. keresett operátorokat. Nem büdös a munka, de jeleztem, hogy ezt nem feltétlen vállanám be, de a munkaerőkölcsönzős, akivel beszéltem jelezte, hogy szerinte menjek csak el a válogatásra, mert akkor legalább beszélhetek HR-essel, és hátha lesz valami. Őszintén szólva kevés esélyét láttam, de vesztenivalóm nem lévén, mondtam, hogy rendben, írjon fel a listára. Ahogy mondani szokták, a többi már történelem.

A válogatáson kiderült, hogy belső kommunikációs munkatársat keresnek a meglévő mellé, mert akkoriban felfelé ívelt a cégnek, és kellett a plusz ember a feladatok elvégzésére. Amit elvártak az csak annyi volt, hogy szeressek és tudjak az emberekkel szót érteni (aka people skills), plusz az angol nyelvismeret, mert akkoriban még japán koordinátor volt minden osztályon, az irodai területen legalábbis mindenképp. Behívtak egy interjúra, majd egy második körre, és megkaptam az állást. Emlékszem, hogy a fehérvári Romkert mellett sétáltam, amikor hívtak, hogy akkor elmondanák az ajánlatukat, ami ma már nevetséges összegnek tűnne, de 2006-ban, a kiskönyves recepciós időszakom alatti keresetemhez képest hatalmas volt.

2006 szeptemberétől 2009 decemberéig voltam állományban a DENSO-nál. Már az első félév során rájöttem, hogy a belső kommunikáció sokkal többet takar, mint amit a cégnél végeztünk. Autodidakta módon elkezdtem angol nyelvű forrásokból tájékozódni, majd idővel a saját gondolataimat, véleményemet is megoszottam a Twitteren, illetve egy blog keretein belül ( – a blogot idővel lezártam; privát, nem elérhető).

David Ferrabee - A blog with a different perspective

A tanultakat pedig a lehetőségekhez mérten beépítettem a napi munkába.

  • Belső kommunikációs eszközök felügyelete, fejlesztése
  • Dolgozói fórumok és dolgozói rendezvények szervezése
  • A vállalati belső újság, valamint egyéb tájékoztató anyagok szerkesztése (magyar és angol nyelven egyaránt)
  • A dolgozói visszajelzéseket elősegítő eszközök koordinálása, fejlesztése
  • Prezentációk tartása a dolgozók bevezető oktatása folyamán
  • Elektronikus sajtófigyelés az RSS technológia segítségével
  • A DENSO európai vállalatainál bevezetésre kerülő új intranet alkalmazások tesztelési és bevezetési folyamatainak támogatása

2007 decemberében sikerrel letettem a Cambridge English: Advanced (CAE) nyelvvizsgát. (A CAE nyelvvizsgával Magyarországon C1 szintű (felsőfokú) egynyelvű komplex nyelvvizsga-bizonyítvány szerezhető.) Nem várta el senki tőlem, csak kíváncsi voltam, hogy milyen szintre jutottam el az évek során. Egyébiránt nyelvvizsgától függetlenül az angol nyelv alapos ismerete mindenkinek erősen ajánlott szakmától függetlenül. Kommunikációs, marketinges pozíciók esetében pedig szerintem elengedhetetlen.

Pár forrásanyag, különböző szinteket fednek le:

A Twitter révén belső kommunikációs szakmai körökben szert tettem pár ismerősre és nekik köszönhetően itt-ott megjelent egy-két írásom, vagy hivatkoztak rám:

allthingsIC

Időközben 2008 februárjában elkezdtem a Budapesti és Kommunikációs Főiskola (2015 óta Budapesti Metropolitan Egyetem, METU) posztgraduális public relations képzését. Belső kommunikációs képzés nem létezett akkoriban magyar nyelven, a BKF képzése volt a legjobban kapcsolódó. Egy egyszerű gyakorlati oka is volt, hogy a választásom a BKF-re esett: szombati napokon tartották a képzéseket, így munka mellett is elvégezhető volt. Másfél év szombatjai be voltak táblázva, de megérte. Ugyanis a gazdasági válság 2009-re már az akkori munkahelyemet is erősen érintette, és bekerültem egy 730 fős létszámleépítésbe. Szerencsémre az addig megszerzett munkatapasztalatom és az elvégzett képzésnek is köszönhetően sikerrel pályáztam meg a Vodafone Magyarország Kft. -nél egy belső kommunikációs specialista pozíciót. Így az egyik helyen decemberben leszámoltam, a másiknál pedig már 2010 januárjában kezdtem is.

2009 szeptemberében a BKF stratégiai marketing képzésére iratkoztam be, szintén másfél év szombatjain keresztül koptattam a padokat. Úgy voltam vele, hogy a jövőt illetően jobb, ha több lábon tudok állni, ha váltásra kerül a sor, – és a public relations akkoriban (de talán még most is) sok munkáltatónak megfoghatatlan volt -, míg a marketing hallatán legalább derengett valami a fejekben.

Nem sokkal azután, hogy a Vodafone-hoz kerültem átírtam a munkaköri leírásomat, mert voltak személyi változások, ami miatt a feladatok újra leosztásra kerültek. A munkaköri jóváhagyása után így lettem intranet specialista. Biztosra veszem, hogy akkoriban, (de talán még manapság is) keveseknek szerepelt ez a papírjukon. Jellemzően a belső kommunikációsok egy kis részfeladatot kapnak az intranettel kapcsolatban, vagy valamilyen IT munkakörben dolgozó egyén kapja meg a feladatokat.

  • Az intranet információs architektúrájának megújítása
  • Az intranet használhatóságának értékelése, felmerülő problémák azonosítása, szükséges módosítások elvégzése
  • A belső kommunikációra használt csatornák hatékonyságának növelése
  • A vállalati hírek megosztása blogbejegyzések, illetve a belső hírlevél által
  • Projekt blogok létrehozása, a szerkesztők oktatása, támogatása
  • Dolgozói visszajelzéseket támogató megoldások bevezetése, népszerűsítése
  • Részvétel a cég belső rendezvényeinek megszervezésében

A határozott szerződés miatt rövid, de a munkatapasztalatot illetően mégis remek időszak volt. Szakmailag igen kompetens kollégákat sikerült megismernem ezen időszak alatt, minden területről, akikkel kapcsolatban voltam. Az átadást-átvételt megkönnyítendő már idejében elkészítettem egy alapos tudásanyagot, hogy az utánam következőnek könnyebb dolga legyen, mint mikor én odakerültem. Mint utóbb kiderült ez valóban hasznos volt számára.

2011 első negyede az álláskeresés jegyében zajlott, és a sors fintoraként végül ugyanazon a héten két állásajánlatot is kaptam, melyek közül végül a veszprémi Blum Szoftver Mérnökség Kft ajánlatát fogadtam el. Online marketing munkatársként helyezkedtem el. Ugyan csak valamivel több mint egy évet voltam ott, de igen hasznosnak bizonyult számomra. Sikerként könyvelem el, hogy amikor odakerültem, akkor még a kollégák azon a véleményen voltak, hogy a marketing kb. porhintés, de rövid időn belül elismerték, hogy valójában amiket mondok, és ahogy összekapcsolom a dolgokat, abban mind van ráció, legyen szó piackutatásról, honlapfejlesztésről – SEO, CRO aspektusokból.

2012 vége felé Siófokon helyezkedtem el online marketing munkatársként a Calendula Bt.-nél, viszont a próbaidő leteltével úgy döntöttem, hogy az a fajta cégkultúra, ami náluk van, az nem nekem való.

2013 így álláskereséssel kezdődött, de részben a rutinnak köszönhetően, részben a szerencsének, egy igen jó hirdetésre bukkantam. Történt ugyanis, hogy az RSS olvasómba bekötöttem különböző kifejezésekre értesítéseket. Olyan kifejezésekről volt szó, amelyek gyakran szerepelnek azokban az álláshirdetésekben, amelyek kapcsán munkát kerestem. Így fedeztem fel a Citi Shared Services által meghirdetett budapesti Employee Engagement and Communications Specialist állást. Furcsa mód egy olyan portálon hirdettek, amit a magyarok többsége nem használ, és az ismert portálokon nem is volt fent a hirdetés. (Azóta is kíváncsi vagyok vajon hányan jelentkeztek a hirdetésre végül.) Volt egy egy órás telefonos interjú a Londonban élő, egyébként amerikai későbbi főnökömmel, ami – máig emlékszem -, hogy igen jó hangulatban zajlott. Rá pár napra egy fél órás interjú a magyar felettesemmel. Ezután nem sokra rá értesítettek, hogy enyém az állás. 2013. február 18-án kezdtem ott. Szakmai oldalról eddigi legjobb munkahelyem, és a legjobb munkakör volt, amiben dolgoztam. Sajnos azonban minden jó véget ér egyszer. Egy átszervezés miatt a pozíciómat átmozgatták Tampába, Floridába. Mivel jó előre szóltak, hogy ez lesz, így már 2016 novemberében keresésbe fogtam, holott 2017 elejéig szólt a munkaszerződésem. Ennek köszönhetően még egy hónapot sem voltam álláskereső státuszban.

2017 február elején kezdtem az IBM-nél Székesfehérváron, mint projektmenedzser. Ugyan a (belső) kommunikáció, illetve egyre inkább az online / digitális marketing továbbra is érdekelt, – és érdekel is -, de a lakóhelyem közelében kerestem egy olyan állást, ahol a kommunikációnak fontos szerepe van. ((Szabadidőben lehetőség szerint továbbra is képzem magam a marketinget illetően, ezért például 2019 elején a Webbyskill PPC – online marketing képzését kezdtem el.)) Mivel a projektmenedzsmentnek közel 90%-a kommunikáció, és hasznosítani lehet a korábbi munkatapasztalatokat, így erre esett a választásom. A munkakör egy része igen konkretizálható, de egy része kicsit nehezebben megfogható, amikor is inspirálni, motiválni kell a kollégákat. 2020 novemberében, amikor e sorokat írom, még mindig IBM-es vagyok. Annyi változás történt, hogy évekig egy adott ügyfélen dolgoztam, de 2020 októberében váltottam, és jelenleg egy másik ügyfélen vagyok, belső projekteken.

1 thought on “Rólam

  1. Visszajelzés: Az első blogbejegyzés, legalábbis ezen a blogon… | Online kommunikációs blog

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .